W związku z pojawiającym się wątpliwościami dotyczącymi obowiązku uzyskiwania pozwoleń na usuwanie drzew i krzewów z terenów wpisanych do rejestru zabytków informujemy, że podstawowymi narzędziami ochrony zabytkowych form zieleni jest nadal ustawa z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (tekst jedn. Dz. U. z 2014 roku, poz. 1446 z późn. zm.).
Oznacza to, że usuwanie drzew lub krzewów z nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków będących: parkami, ogrodami, cmentarzami i innymi formami zaprojektowanej zieleni wymaga pozwolenia Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Podobnie jest gdy wpisany do rejestru układ zabudowań miejskich lub wiejski zawiera formy zaprojektowanej zieleni albo gdy w decyzji o wpisie do rejestru zabytków, wskazano, że w część tych układów wpisana jest zieleń (np. miasta-ogrody, cmentarze, zieleń towarzysząca obiektom sakralnym i inne).
Ponadto, nadal uzyskania zezwolenia wojewódzkiego konserwatora zabytków wymaga usuwanie drzew i krzewów z wszelkich nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków, jeśli stanowią one własność osób prawnych, w tym parafii, jednostek samorządu terytorialnego, Skarbu Państwa.
W przypadku nieruchomości stanowiących własność osób fizycznych, jeśli drzewa lub krzewy są usuwane na cele związane z prowadzeniem działalności gospodarczej zezwolenie jest wymagane z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 83f ust. 1 ustawy o ochronie przyrody( tekst jedn. Dz. U. z 2016 roku, poz. 2134 z późn. zm.). Obowiązek uzyskania zezwolenia może również zostać wyłączony na podstawie uchwały organu stanowiącego gminy.