WSPÓLNE STANOWISKO uczestników ogólnopolskiej konferencji w Raciborzu, poświęconej finansowaniu szkolnictwa specjalnego w Polsce

2003-09-30, Wtorek
Racibórz, 26 września 2003 r. WSPÓLNE STANOWISKO PRZEDSTAWICIELI JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO uczestniczących w Ogólnopolskiej Konferencji „Szkolnictwo specjalne – teraźniejszość i przyszłość” Racibórz, 2003 r. Szanowna Pani Krystyna Łybacka Minister Edukacji Narodowej i Sportu Rok 2003 obchodzony jest jako Europejski Rok Osób Niepełnosprawnych. Umysły milionów Europejczyków koncentrują się wokół tej szczególnej grupy ludzi, jaką stanowią osoby chore i niepełnosprawne. W ostatnim czasie podejmuje się szereg inicjatyw, mających na celu uwrażliwienie społeczeństw na poprawę ich warunków życia i funkcjonowania w zbiorowości lokalnej. Niestety tenże rok stał się dla jednostek samorządu terytorialnego czasem zaistnienia ogromnych kłopotów finansowych, związanych właśnie z niepełnosprawnymi. Prawda jest bowiem taka, że przyjęte algorytmy finansowania oświaty nie gwarantują realizacji zadań w zakresie kształcenia, wychowania i opieki w odniesieniu do uczniów podlegających kształceniu specjalnemu. Przyjęte przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu regulacje prawne i organizacyjne w tym zakresie nie mają przełożenia na wysokość subwencji przekazanej samorządom na realizację zadań szkolnych i pozaszkolnych w szkołach i ośrodkach szkolno-wychowawczych. Wobec wspólnych problemów finansowych doszło do konsolidacji jednostek samorządu terytorialnego, której wyrazem stała się obecna konferencja. Po wielu indywidualnych staraniach o pomoc finansową dla szkolnictwa specjalnego i zmianę algorytmu naliczania subwencji, pragniemy wspólnym głosem wyrazić apel o dokonanie stosownych decyzji i korekt. Wobec tezy, że środki na zadania oświatowe gwarantowane są przez państwo w dochodach jednostek samorządu terytorialnego, zwracamy się z prośbą o uwzględnienie specyfiki JST, które realizują zadania z zakresu szkolnictwa specjalnego. Celem naszej konferencji, poza konsolidacją JST, było również opracowanie propozycji zmian w sposobie naliczania subwencji oświatowej. Po wykazaniu niedoszacowania wag dla szkolnictwa specjalnego, dokonaliśmy wyliczeń, które mogłyby zapewnić funkcjonowanie szkół i ośrodków specjalnych. Prezentują się one następująco: 1. waga P9 - proponujemy likwidację lub wprowadzenie formuły zapewniającej środki finansowe na wydatki związane z awansem zawodowym, uzyskanym w ciągu roku kalendarzowego, 2. dla wag P 10, P 11, P 12 (niepełnosprawni z grup kolejno A, B, C) proponujemy zwiększenie o 0,5 w związku ze zwiększeniem liczby godzin na zajęcia rewalidacyjne w ramowych programach nauczania; w efekcie uzyskujemy następujące zmiany: waga P 10 – z wartości 1,000 na wartość 1,500; waga P 11 – z wartości 2,000 na wartość 2,500; waga P 12 – z wartości 3,000 na wartość 3,500. 3. dla wagi P 23 (zespoły pozaszkolne w zakładach opieki zdrowotnej i zakładach lecznictwa uzdrowiskowego) proponujemy zmianą z wartości 1,000 na wartość 1,400; 4. dla wagi P 28 (internat SOSW i SOW) proponujemy powrót do wartości z roku 2000, tj. z wartości 6,000 na wartość 7,370, która zagwarantuje przestrzeganie standardów określonych rozporządzeniami Ministerstwa, 5. proponujemy również wprowadzenie nowej wagi dla kształcenia indywidualnego. Według naszych wyliczeń takie zmiany umożliwią funkcjonowanie szkół i ośrodków specjalnych na poziomie, zapewniającym realizację zadań. Przede wszystkim zaś zawieszą dramatyczne decyzje o zamiarach likwidacji tychże ośrodków przez Zarządy wielu JST w kraju. Rozważamy również podjęcie decyzji, zmierzającej do przekazania prowadzenia ośrodków kształcenia specjalnego Marszałkom województw. Pragniemy również zaznaczyć, że jeszcze w tym roku liczymy na konkretne wsparcie finansowe z 1% rezerwy finansowej Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. Ogrom braków jakie zaistniały w budżetach powiatów, przy ograniczonych dochodach własnych, stworzył sytuację, z którą same samorządy nie potrafią sobie poradzić. Naszym wspólnym wystąpieniem pragniemy wesprzeć starania Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu, zmierzające do poprawy warunków funkcjonowania szkolnictwa specjalnego na terenie Rzeczypospolitej. Mamy nadzieję, że nasze propozycje pomogą przy konstruowaniu takich mechanizmów finansowania kształcenia specjalnego na 2004 r., które pozwolą realizować wszystkie zadania wynikające z ramowych programów nauczania i ramowych statutów szkół. Licząc na pozytywne przyjęcie naszego wspólnego stanowiska pozostajemy z wyrazami szacunku /podpisano: Starosta Raciborski, Henryk Siedlaczek/
wszystkie
początek strony