Starostowie dopominają się o ważną inwestycję

2020-01-17, Piątek
 

O pilne podjęcie działań zmierzających do budowy węzła drogowego na skrzyżowaniu krajowej „jedynki” z drogą wojewódzką 933- ul. Męczenników Oświęcimskich w Pszczynie apelują do premiera starostowie śląskich powiatów. Podjęciem stanowiska w tej sprawie zakończył się Konwent Powiatów Województwa Śląskiego, który odbył się w Pszczynie. Powiat raciborski reprezentował starosta Grzegorz Swoboda. 

„W dokumencie apelujemy o zapewnienie finansowania tej inwestycji”- starosta pszczyński Barbara Bandoła przypomina, że jest to rozwiązanie od dawna oczekiwane przez mieszkańców, które zostało już zaprojektowane. Estakada na drodze krajowej i skrzyżowanie z ruchem okrężnym poniżej ma upłynnić ruch oraz zmniejszyć zanieczyszczenie powietrza. Każdej dobry przejeżdża tędy średnio ok. 42 tysiące pojazdów, które na odcinku od Goczałkowic-Zdroju do wylotu z Pszczyny stoją w korku. „Wszyscy wiedzą, że mamy tu fatalne powietrze. Ta sytuacja się do tego przyczynia”- mówi starosta Bandoła.

Przewodniczący Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego Andrzej Płonka, starosta bielski podkreśla, że jest to inwestycja strategiczna nie tylko dla Pszczyny i powiatu pszczyńskiego, ale dla całego południa województwa. „W przyszłości część samochodów jadących z Cieszyna i Żywca w kierunku Katowic przeniesie się pewnie na nową drogę S-1, ale trzeba zaznaczyć że od Czechowic-Dziedzic nie będzie alternatywy, ponieważ zjazd na trasę która ma być dopiero budowana będzie odległy- prawdopodobnie dopiero w Miedźnej. Projekt jest zawieszony z powodu braku finansowania. Boimy się, że zostanie on zaniechany w wyniku różnych innych potrzeb w kraju”- mówi przewodniczący Płonka.  

Projekt budowy węzła na skrzyżowaniu DK 1 z DW 933 był wpisany jako przedsięwzięcie kluczowe w „Programie dla Śląska”, opublikowanym przez ministerstwo rozwoju w grudniu 2017 r. Dokument był prezentowany przez premiera w Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach. Rok później Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad otrzymała od biura projektowego gotową dokumentację projektową tego przedsięwzięcia. Tymczasem w 2019 r. przedstawiciele GDDKiA poinformowali, że inwestycja nie będzie realizowana. Jako główny powód podano budowę w regionie alternatywnej trasy S 1, wyrażając nadzieję że po jej wybudowaniu ruch na krajowej „jedynce” się zmniejszy.

"Argumentacja ta pomija jednak zasadniczy aspekt - na odcinku pomiędzy Czechowicami-Dziedzicami, a Bielskiem-Białą wzdłuż DK 1 powstało kilka bardzo dużych hal logistycznych, służących obsłudze tranzytowych i lokalnych przewozów towarów. Kilka następnych hal jest w budowie. Przewoźnicy nie przeniosą zatem swoich przewozów na inne drogi"- czytamy w dokumencie.

Stanowisko Konwentu Powiatów Województwa Śląskiego ma zostać przesłane do premiera, właściwego ministerstwa, wojewody śląskiego, marszałka województwa śląskiego oraz GDDKiA.

 

wszystkie
początek strony