Na całym świecie, także i w Polsce, firmy konkurujące ze sobą, decydują się na inicjowanie wspólnych działań, takich jak: wspólne występowanie w przetargach, wspólne dokonanie zakupów surowców i półproduktów, wspólne inicjowanie działań promocyjnych na skalę krajową i międzynarodową, a także wspólne organizowanie szkoleń dla pracowników. Dzięki wymianie informacji i dbaniu o wspólne interesy grupy, uczestnicy sieci współpracy i klastrów znacznie zyskali w ostatnich latach na rynku. Państwo również powinniście pomyśleć o możliwości zaangażowania swojej firmy w platformach sieciowych. Jak to jednak zrobić? Na to i inne pytania odpowiemy podczas naszego seminarium.
W trakcie spotkania będziecie się Państwo mogli zapoznać z korzyściami wynikającymi ze współpracy z innymi, dowiedzieć się więcej na temat juz istniejących przykładów w Polsce i w regionie, a także przedyskutować warunki utworzenia klastrów lub sieci współpracy na obszarze powiatu raciborskiego.
Jest to unikatowa okazja, z którego należy korzystać! Gorąco zachęcamy Państwa do aktywnego udziału w seminarium.
Powiat Raciborski, jako jedyny w kraju, wraz z partnerami europejskimi (tj. z regionami Niemiec, Austrii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Grecji, Szwecji i Belgii) w okresie od lipca 2004 r. do czerwca 2007 r. realizował projekt "INNOFIRE" dotycząc współpracy klastrowej w branży medycznej i sektorze zdrowotnym. Projekt finansowany był ze środków Unii Europejskiej, w ramach Inicjatywy Wspólnotowej Interreg III C.
Konsorcjum SIECI
INFO
Współpraca w ramach sieci i klastrów to nic nowego. Już od wielu wieków firmy i instytucje działające w swoim otoczeniu współpracowały formalnie i nieformalnie, w obszarach gdzie można było robić dobre interesy. Firma, która chce się rozwijać zmuszona jest specjalizować się i współpracować z innymi firmami, które oferują komplementarne produkty lub usługi. Zanim jednak wyrażą chęć współpracy muszą wiedzieć czego chcą. Zarządzanie strategiczne oraz uzmysłowienie sobie konieczności dokonywania właściwych wyborów jest podstawą, zwiększenia pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Dlatego też małe i średnie przedsiębiorstwa, które myślą o dalszym rozwoju muszą znaleźć partnerów strategicznych w regionie. Tylko poprzez wspólne działanie mogą stać się bardziej konkurencyjne na arenie międzynarodowej.
Michael Porter w latach 90-tych zidentyfikował pierwsze klastry i sieci współpracy oraz opracował metodologię ich wspierania. Według definicji Portera klaster to "geograficzne skupisko wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach i związanych z nimi instytucji (na przykład uniwersytetów, jednostek normalizacyjnych i stowarzyszeń branżowych) w poszczególnych dziedzinach, konkurujących między sobą, ale również współpracujących. Klastry osiągające masę krytyczną (niezbędna liczba firm i innych instytucji tworząca efekt aglomeracji) i odnoszące niezwykłe sukcesy konkurencyjne w określonych dziedzinach działalności, są uderzającą cechą niemal każdej gospodarki narodowej, regionalnej, stanowej, a nawet wielkomiejskiej, głównie w krajach gospodarczo rozwiniętych" (Porter 2001). W ostatniej dekadzie różne instytucje dostosowywały metodologię wsparcia klastrów do warunków lokalnych. Doświadczenie pokazuje, że nie istnieje jeden uniwersalny model wsparcia rozwoju klastrów i sieci współpracy. Jednakże można zauważyć wspólne działania realizowane przez instytucje zarządzające sieciami współpracy i klastrów w ramach:
- informacji i komunikacji (trendy w ekonomii i w technologii, informacja o regionalnych łańcuchach dostawców, możliwość skorzystania z dotacji),
- inicjowania wspólnych projektów (identyfikacja partnerów, przygotowanie ram prawnych obowiązujących w sieci, pomoc w przygotowaniu wniosków na dofinansowanie działań),
- szkoleń (zapewnienie dostępu do specjalistycznych szkoleń),
- umiędzynarodowienia działalności (informacja i pomoc przy rozpoznanie profilu przedsiębiorstw, technologiczne know-how, potencjał rynkowy),
- public relations (tworzenie wiarygodnego i pozytywnego wizerunku).
W 1994 roku Komisja Europejska po raz pierwszy umożliwiła regionom Unii Europejskiej finansowanie klastrów i sieci współpracy w ramach funduszy strukturalnych. W okresie 7 lat w 30 regionach powstały takie sieci, dzięki czemu wzmocniła się m.in. współpraca między sektorem badawczo-rozwojowym a przemysłem. Konkurs Komisji Europejskiej na rzecz rozwoju sieci współpracy zorganizowany w 2001 roku pokazał różnorodność realizowanych polityk regionalnych w tym obszarze. Niektóre regiony zaproponowały tradycyjne podejście do rozwoju sektorowych platform współpracy. Inne promowały współpracę między firmami poprzez integrację technologii informacyjnych w prowadzeniu działalności gospodarczej, a jeszcze inne kładły nacisk na innowacje i technologie. Doświadczenie to pokazało, że nie istnieje jeden uniwersalny model wsparcia rozwoju klastrów i sektorowych sieci współpracy. W sieciach współpracy i klastrach przeważnie prowadzone są następujące działania:
- badania i rozwój - badania podstawowe i zaawansowane,
- produkcja - łączenie produktów i usług różnych firm,
- surowce - wspólny zakup,
- szkolenia z zakresu zarządzania,
- badania technologiczne,
- marketing i sprzedaż - badania marketingowe, wspólna marka produktów, wspólne kanały dystrybucji,
- logistyka - wspólne magazyny, transport.
Obraz klastrów i sieci współpracy w Unii Europejskiej pokazuje, iż:
- są zazwyczaj młode (do 30 lat) i małe (200 członków),
- mają średnie zatrudnienie 2 000-10 000 pracowników,
- duża rola małych i średnich przedsiębiorstw - zintegrowanie działań w ramach globalnych sieci dysponują różnorodnym poziomem innowacji w klasterach (od generatorów technologii do zwykłych użytkowników technologii),
- wspólne działania skoncentrowane są na rozwoju nowych produktów, organizacyjnych i rynkowych innowacji,
Mimo braku polityki wsparcia rozwoju klastrów na poziomie krajowym, cztery instytucje w województwie śląskim zdecydowały się przystąpić do realizacji projektu: "Tworzenie sektorowych sieci współpracy i struktur wspierających w województwie śląskim".
Są to Górnośląska Agencja Przekształceń Przedsiębiorstw S.A. (koordynator), Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach oraz Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji w Bytomiu. Projekt finansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu Państwa w ramach działania 2.6 ZPORR.
Więcej informacji na stronach: www.sieci.gapp.pl
Klawisze Dostępności
Zamiast klawisza Alt możesz użyć H