Jaki jest powód kontynuacji nauki w liceum lub technikum? Jakie wymagania dotyczące wykształcenia mają potencjalni pracodawcy? Czy masz plany dotyczące Twojego życia zawodowego? To tylko przykładowe pytania, na które odpowiedzieli gimnazjaliści podczas badania preferencji zawodowych oraz wyboru dalszego kierunku kształcenia.
Wyniki tego badania wraz z koncepcją doradztwa zawodowego adresowaną do gimnazjalistów wypracowaną przez powiat raciborski zostały zaprezentowane podczas konferencji, która odbyła się 9 czerwca w Zamku Piastowskim w Raciborzu.
W spotkaniu uczestniczyli dyrektorzy, pedagodzy i nauczyciele, przedstawiciele instytucji i stowarzyszeń oraz zaproszeni goście. W tematykę konferencji wprowadził wicestarosta Marek Kurpis, który nawiązał do przyszłości szkolnictwa zawodowego oraz roli doradztwa zawodowego w kształtowaniu ścieżki kariery zawodowej uczniów.
Konferencja rozpoczęła się od zaprezentowania wyników badania, które zostało przeprowadzone w grudniu ubiegłego roku wśród blisko 800 uczniów klas trzecich gimnazjów z terenu powiatu (co stanowi 85 % trzecioklasistów w powiecie raciborskim). W badaniu posłużono się metodą sondażu diagnostycznego - techniką ankiety. Młodzież odpowiedziała na 13 pytań. Kwestionariusz został przygotowany przez Państwową Wyższą Szkołę Zawodową w Raciborzu.
Podsumowania raportu z badania dokonała Danuta Miensopust kierownik Referatu Edukacji Kultury i Sportu tut. starostwa. Poniżej wymienione zostały najważniejsze wnioski:
- badania przeprowadzone wśród gimnazjalistów w powiecie raciborskim pozwoliły zdiagnozować, jak kształtuje się świadomość wyboru przez nich szkoły ponadgimnazjalnej;
- dla większości uczniów wybór dalszej ścieżki edukacyjnej jest ważny, a także bardzo trudny, co wynika wprost z zaznaczanych przez nich odpowiedzi w badaniu ilościowym;
- postawy uczniów wobec wyborów edukacyjno-zawodowych są zróżnicowane, a w pewnych aspektach sprzeczne;
- ważną rolę dot. określenia swoich preferencji i poważnej analizy możliwości, które daje im rynek edukacyjny i rynek pracy, powinni odegrać rodzice oraz nauczyciele;
- diagnoza funkcjonowania doradztwa zawodowego wśród uczniów objętych badaniem nie wypadła pomyślnie. Kontakt z doradcą deklarowało niewielu uczniów.
Następnie koncepcję funkcjonowania doradztwa w gimnazjach przedstawiła Marta Wolnik wicedyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Raciborzu. Projekt przewiduje realizację zadań z doradztwa zawodowego we wszystkich gimnazjach powiatu. Realizatorami projektu będą doradcy zawodowi zatrudnieni w gimnazjach, wychowawcy, nauczyciele i pedagodzy szkolni, doradcy zawodowi w szkołach ponadgimnazjalnych jak również doradcy zawodowi z PUP czy pracodawcy.
Rolą raciborskiej poradni będzie m.in. koordynowanie działań podejmowanych w szkołach, bycie grupą wsparcia dla realizatorów projektu i punktem konsultacyjnym. Pracownicy poradni będą pracować z gimnazjalistami oraz ich rodzicami. Zaprezentowane zostały także priorytety w pracy z młodzieżą oraz tematy zajęć w poszczególnych latach nauki.
Podsumowując konferencję, wicestarosta podkreślił fakt zgłaszania przez samorządy wniosków do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie systemowych rozwiązań dotyczących funkcjonowania doradztwa zawodowego w systemie edukacyjnym.
Nadmienił, że czwartkowe spotkanie jest początkiem działań zmierzających do kompleksowego funkcjonowania doradztwa zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych w ścisłej współpracy z reprezentantami pracodawców tj. Raciborskiej Izby Gospodarczej i Cechu Rzemiosł Różnych jak również z pracodawcami indywidualnymi.
Klawisze Dostępności
Zamiast klawisza Alt możesz użyć H