Na spotkanie, zorganizowane z inicjatywy marszałka Michała Wosia, członka zarządu województwa, zaproszenie przyjęli także: Dariusz Polowy, prezydent Raciborza wraz z wiceprezydentem Michałem Fitą. W imieniu Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad wypowiadał się Michał Mendrok, dyrektor katowickiego oddziału. Z kolei stanowisko Polskich Linii Kolejowych przedstawiał Michał Aleksy, zastępca dyrektora ds. techniczny Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Tarnowskich Górach oraz Tomasz Gasztych, naczelnik działu inwestycji Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Tarnowskich Górach. W spotkaniu wzięli udział także dyrektorzy i naczelnicy wydziałów transportu poszczególnych urzędów oraz szefowie zarządów dróg: wojewódzkich i powiatowych.
„W najbliższym czasie na terenie Raciborza planowane są zarówno inwestycje drogowe, jak i kolejowe. Rzecz jasna po drodze rodzą się pytania i wątpliwości. Spotykamy się właśnie po to, by je rozwiać oraz by skoordynować te wszystkie zadania inwestycyjne. Nastawiamy się na główny cel, czyli poprawę komunikacji, szybsze połączenia z autostradą, czy zniwelowanie korków, ale nie chcemy przy okazji popełnić jakiekolwiek błędów projektowych. Najważniejsze sprawy warto uwzględnić już na etapie koncepcyjnym.” – rozpoczął spotkanie Michał Woś.
Omówiono zadania inwestycyjne związane z budową obwodnicy Raciborza (nowy ślad DW 935); przebudową DW 935 (w dotychczasowym śladzie); remontem DW 935 – ul. Rybnicka; budową Drogi Krajowej – DK45 w nowym śladzie; przebudową dróg powiatowych – ul. Łąkowej i ul. Kościuszki; modernizacją linii kolejowej nr 151 Kędzierzyn Koźle – Racibórz – Chałupki – a w ramach tego obiekty inżynieryjne: wiadukt na DW 935 - ul. Bosackiej, wiadukt na ul. Piaskowej i ul. Kolejowej, most kolejowy nad Odrą oraz przebudową i organizacją ruchu skrzyżowania ulic: Eichendorffa i Kościuszki.
O konieczności przebudowy skrzyżowania ”na mycie” w Raciborzu oraz wymiany miejscami nawierzchni, jak w przypadku DK 45 od Roszkowa – wspomniał Grzegorz Swoboda, starosta raciborski. Z kolei prezydent Raciborza Dariusz Polowy przypomniał wątpliwości związane z przebudową raciborskiej stacji kolejowej, a zwłaszcza w zakresie zmian na przejeździe kolejowym na ul. Łąkowej. Jak powiedzieli w czasie spotkania kolejarze, likwidacja przejazdu nie jest konieczna. PKP PLK zadeklarowało pełną otwartość na sugestie ze strony samorządów, uwzględniając też możliwość organizacji ruchu po ewentualnym nowym śladzie DK 45.
„Boimy się, że przy okazji sytuacji awaryjnych, jak na przykład bardzo obfite opady deszczu będziemy mieć kłopot z przepustowością tego miejsca. Już teraz bywa z nią różnie, to co dopiero w takich sytuacjach, dlatego przy projektach trzeba uwzględnić odpowiednie odwodnienie” – przekonywał Dariusz Polowy.
„W obrębie przebudowy stacji kolejowej w Raciborzu margines do zmian jest naprawdę niewielki. Decydują kwestie techniczne. Natomiast czym innym jest przebudowa całej linii od Kędzierzyna Koźla do Chałupek, rzecz jasna m.in. przez Racibórz. PKP PLK przygotowuje się już do zlecenia studium wykonalności tej inwestycji. Wstępnie budżet założono na 150 mln zł. Zadanie realizowane byłoby już w kolejnej unijnej perspektywie na lata 2021-2027” – tłumaczył Michał Aleksy, zastępca dyrektora ds. techniczny Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Tarnowskich Górach.
Spotkanie pokazało, że koordynacja projektów jest bardzo istotna. Ogólnie przekazane uwagi będą mogły być teraz poddane szczegółowym analizom.
Foto.: Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach
Klawisze Dostępności
Zamiast klawisza Alt możesz użyć H